2010. december 3., péntek

Tetoválás, avagy örök nyomot hagyni

A "tattoo" szó a tahiti "tatu" szóból származik, aminek a jelentése: nyomot hagyni valamin. Találó név :)

A tetoválás napjainkra egyre elfogadottabb, és népszerűbb. Különösen a sztárok példája nyomán igen divatos és közkedvelt viseletté vált, de ez nem volt mindig így. Sokak számára a tetoválás nem csupán divat, egyre többen vannak, akik azért tetováltatják magukat, mert így akarják kifejezni, megvalósítani önmagukat. Minden egyes tetoválás egyfajta üzenet a külvilágnak, de a viselője számára is fontos mondanivalót hordoz.

Kertész Zsuzsannát (Tattoo Zsu) és Csutit, tetováló művészeket kérdeztem:

Mióta tetoválsz?

Csuti: 1994 óta tetoválok 14 éves kórom óta!

Zsu: Kb. 9 éve fogtam először tetoválógépet a kezembe :) A tényleges komoly munka, olyan 5-6 év max.

Mindig erre a pályára készültél?

Csuti: Mindig is szerettem az alkotás művészetét, gyerek korom óta rajzoltam! De 14 évesen rám került az első alkotás és abban a pillanatban tudtam, hogy nekem tetoválónak kell lennem!

Zsu: Mindig művészetekkel akartam foglalkozni, de nem tudatosan készültem tetoválónak. Festő vagy grafikus akartam lenni. Dekoratőrként dolgoztam is, ahol mind a festés és a számítógépes grafika, ill. kiadványszerkesztés szerepelt. Bár már 14 éves korom óta zaklattak, hogy vegyek tetoválógépet, mert szépen rajzolok, és sok jelentkező lett volna, akin gyakorolhattam volna :) Akkoriban el sem tudtam képzelni, hogy pár év múlva már ekörül fog forogni az életem :)

Miért pont ezt a szakmát választottad?

Csuti: Mert itt olyat tudok alkotni, ami örök egy ember életében!

Zsu: Mondjuk úgy, hogy felfedeztek :D A második mintám mentem varratni, amit én rajzoltam magamnak. A szalonban tetszett a srácoknak, és megkérdezték van-e kedvem megtanulni tetoválni. Erre nemet mondani? :D ááááááá Ez ősszel volt, azt mondták, ha ügyes leszek, tavasszal már felügyelet nélkül dolgozhatok, ehhez képest egy hónap múlva bedobtak a mélyvízbe :)

Melyik volt az eddig legnagyobb munkád? (kinek csináltad, meddig tartott, mit ábrázol)

Csuti: Egy egész hátas alkotás volt a legnagyobb munkám, de sok teljes kart vagy egész lábat is tetováltam már! Kb. 50 munka óra volt vele 3-4 órás alkalmakra lebontva , és egy ókori görög látképet ábrázol!

Zsu: Nyílván teli hátra gondolsz :) A legelső ilyen mintát a fiam keresztapjának csináltam. Egy germán mitológiai témájú kép. Elég sokáig készült :D És lehetett látni a fejlődésem egy munkán belül :))) Mostanában már a teli hátak és teli karok viszonylag hamar elkészülnek. Változó hány alkalom, a minta kidolgozottságától függ.

Mi a véleményed azokról, akik fiatalon készítettnek tetoválást?

Csuti: Én magam is fiatalon készítettem az elsőt, így nem ítélem el! De itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy, felhívjam a figyelmet a fiataloknak, hogy NE divatból tetováltassák magukat! És NAGYON alaposan gondolják át hogy milyen mintát rakatnak magukra!

Zsu: 18 év alatt nem ajánlott. Egyrészt változik még az ízlésvilág, félő, hogy megbánják, amit hirtelen felrakatnak, mert megengedik nekik. A másik: változik a test is. Én 22 évesen rakattam fel az első mintám, nem mondanám, hogy megbántam, de ma már annyival jobb ötleteim lennének :)

Neked milyen tetoválásaid vannak?

Csuti: Rajtam nagyon sok tetoválás van! Kelta stílusba van egy egész kezes kelta tűz sárkány és egy kelta élet fonat a köldököm körül, valamint egy pók pókhálóval a nyakamon, ami szintén az élet fonalat jelenti! A többi mintám a hátam lábaimon mellkasom és nyakam a vallási hovatartozásomat jelképezi! Hogy milyen vallás az ne kérdezd!

Zsu: Elég sokféle, nem zárkóztam be egy stílusba. Megjelenik rajtam a mesevilág (manók, csiga, kisvirág), old school témák (fecske, csillag, szívek, macska), nők különféle stílusban (Giger, Hussar és Brom festmények, Édesanyám portréja), feliratok (latin szöveg: Sine spe vita tristis esset - Az élet remény nélkül szomorú volna, macskáim neve: Lucifer és Deicide), koponyák, fűző az oldalamon, és még egy magzat is. :)Nem kifejezetten nőies tetoválásaim vannak, de passzolnak hozzám, és ez a legfontosabb :)

Milyen tetoválás készítése az álmod?

Csuti: Egy tárcsás Hajdú mosógépet szeretnék készíteni egy egész hátra! :)

Zsu: Teljes test, vadító színekkel :)

Kinek készítenél a legszívesebben tetoválást?

Csuti: Pauley Perrette (NCIS )

Zsu: Rock sztároknak :)))) Néhány zenész már megfordult nálam :)

Van olyan, hogy valakinek nemet mondasz, és nem tetoválsz?

Csuti: Igen van olyan, hogy nemet mondok! Pl. nagyon fiataloknak, vagy annak, akin látom, hogy nem biztos abban, hogy akarja vagy, hogy mit is szeretne!

Zsu: Előfordult. De nagyon ritka az ilyen. Szerencsére szimpatikus emberek járnak hozzám. :)


Mindig ezt szeretnéd csinálni?

Csuti: Amíg csak bírom és kell az embereknek az alkotásom addig biztos!

Zsu: Ez egy nyugdíjas szakma :)) Igen, mindig ezt szeretném csinálni!

Ahogy régen valamely törzshöz, társadalmi osztályhoz, manapság inkább bandákhoz, szervezetekhez tarozást vagy életfelfogást fejez ki. Van, aki egy tetoválás formájában örökíti meg élete egy szakaszának végét, egy másik szakasz kezdetét, akár egy számára fontos emléket, eseményt, sokan így emlékeznek egy elhunyt, elvesztett családtagra, barátra. Hála a jó Égnek, a régi idők börtönben készített tetoválásait felváltották a szalonokban készített, jó minőségű tetoválások. Kedvelt női minták például a lepke, nonfiguratív minták, csillag, virág, tündér, szív, szitakötő, delfin.

Magyarországon, akárcsak Németországban tanfolyamokon folyik a képzés, vagy egyszerűen a tapasztaltabbak adják át ismereteiket a kezdőknek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése